Hoe plan ik mijn bruiloft?

Ik ga trouwen, hoe plan ik mijn bruiloft?

YES! Je bent ten huwelijk gevraagd, of je hebt jou geliefde ten huwelijk gevraagd! Er breekt nu een hele leuke tijd aan waarin jullie samen kunnen fantaseren over jullie huwelijksdag en hoe jullie die het aller liefste zouden willen vieren. Want ja… je vraagt je nu vast af: “Ik ga trouwen, hoe plan ik mijn bruiloft?” Je trouwt tenslotte niet elke dag (gaan we even vanuit). Om je alvast op gang te helpen delen we daarom heel graag onze 7 beste tips voor het plannen van je bruiloft

Hoe plan ik mijn bruiloft? 7 tips voor bij het organiseren van je bruiloft!

Hoe plan ik mijn bruiloft

We fotografeerden in de afgelopen jaren al meer dan 300 bruiloften. De ene dag was nog mooier dan de andere, en als er één ding is wat we daarvan geleerd hebbben dan is het wel dat geen enkele bruiloft hetzelfde is! Dit jaar zijn wij (Arjan en Lotte) zelf getrouwd, en we maakten dan ook dankbaar gebruik van alle opgedane kennis voor het organiseren van ons eigen huwelijk. De volgende tips hebben wij zelf ter harte genomen. Hopelijk helpt het jullie ook, en kunnen jullie er zo ook je voordeel mee doen bij het organiseren van jullie eigen bruiloft!

#1 Make it modern: Tijdsplanning bruiloft anno nu

De tijdsplanning voor je bruiloft hoeft echt niet meer aan de standaard te voldoen van het jaar 1980. Plan de dag zoals jullie hem willen vieren! Willen jullie je ceremonie pas na het diner laten plaatsvinden, waarom niet, gewoon doen! Slaan jullie de felicitatie rij over en gaan jullie gewoon zelf bij iedereen langs voor een gezellig praatje, ook gewoon doen!

Hoe plan ik mijn bruiloft

Hoe plan ik mijn bruiloft? 7 tips voor bij het organiseren van je bruiloft!

Voor onze bruiloft hadden wij bijvoorbeeld gekozen voor een hele rustige en intieme start van de dag:

09:00 ontbijt met getuigen
10:00 start aankleden en aankomst ouders
12:30 first look met fotoshoot
14:00 groepsfoto’s met getuigen en ouders (klein gezelschap)
14:30 diner
16:30 aankomst alle gasten, ontvangst met borrel
18:00 start ceremonie
19:00 één grote groepsfoto
19:15 start feest

Het tijdschema was trouwens niet het enige wat niet helemaal aan de “standaard” planning voor een bruiloft voldeed. Ook onze huwelijksreis (Een duikvakantie in Egypte) planden we ook anders dan anders, namelijk vóór onze bruiloft. De belangrijkste voordelen; we waren ontzettend uitgerust waardoor we nog beter van onze dag konden genieten en we hadden al een lekker kleurtje opgedaan om zo goed mogelijk voor de dag te komen.

#2 Persoonlijke trouwceremonie

Wellicht de beste tip die we jullie kunnen geven is om een zelfstandig trouwambtenaar te boeken. Daarmee bedoelen we dus niet een BABS die je krijgt toegewezen door de gemeente waar je trouwt, maar een trouwambtenaar waarvoor je bewust kiest. Kan dat dan? Ja, dat kan! De trouwceremonie is een belangrijk gedeelte van je dag en als je voor een zelfstandig trouwambtenaar kiest ga je voor maatwerk. Geen onpersoonlijk verhaal waarbij je gasten in slaap vallen, maar een super persoonlijk verhaal wat precies van toepassing is op jullie twee.

Hoe plan ik mijn bruiloft

Hoe plan ik mijn bruiloft? 7 tips voor bij het organiseren van je bruiloft!

Voor onze ceremonie hadden we gekozen voor Jessie Tuinman. We ontmoetten elkaar op een trouwbeurs en het voelde direct goed. We wisten zeker dat ze voor ons de juiste persoon was om onze ceremonie te begeleiden. In aanloop naar onze ceremonie heeft zij met verschillende belangrijke mensen uit ons leven gesproken. Met deze verhalen vertelde ze ons persoonlijke verhaal tijdens de trouwceremonie. Dit werd afgewisseld door speeches van onze beste vrienden en de vader van Lotte. Hiermee werd onze ceremonie nog persoonlijker. Tot slot hadden we ook live muziek, een zangeres (Kyana Dama). Zij zong onze favoriete nummers. Zo werd onze ceremonie ontzettend persoonlijk, humoristisch en emotioneel. Het had alle elementen voor een prachtig, persoonlijk geheel, waarin wij onze onvoorwaardelijke liefde voor elkaar konden uitspreken.

#3 Blijf waar je bent. De rust van 1 locatie.

Het is zo verleidelijk om voor elk moment van je dag op zoek te gaan naar dat ene ultieme plekje. Die bar met dat mooie uitzicht, dat stadhuis met die mooie zaal en dat ene restaurant waar de champagne toch ECHT het lekkerste is… We begrijpen dat jullie op je huwelijksdag willen gaan voor perfectie. Maar… Onze tip #3 is toch: Ga voor één hele toffe trouwlocatie en probeer zo min mogelijk te reizen op jullie trouwdag.

Wat we geleerd hebben, na ruim 300 bruiloften ervaring, is dat verplaatsen naar een andere locatie altijd tijdsdruk met zich mee brengt. Hoe je het ook wend of keert, om je op tijd te gaan verplaatsen zal de tijd bijgehouden moeten worden. Dat betekent, op je horloge kijken en bezig blijven met het verloop van de planning. Daarnaast gebeurt het ook geregeld dat we bij het verplaatsen in files belanden. De bruiloften die gevierd worden op één locatie zijn de bruiloften die het meest ontspannen verlopen en voor zowel het bruidspaar als de gasten de meeste rust geven.

Hoe plan ik mijn bruiloft

Onze eigen ervaring

Op onze eigen bruiloft liep de ceremonie uit. Als we hadden moeten verplaatsen naar bijvoorbeeld nog 2 locaties, dan had dit veel problemen opgeleverd met de planning. Nu, maakte dit niets uit. Deze rust zorgde ervoor dat onze vrienden zo lang over hun speech konden doen als ze wilden, en toen we zelf even op adem moesten komen voordat we onze geloften tegen elkaar uitspraken (snik, snik) stond er niemand op zijn/haar horloge te wijzen dat we nu toch echt op moesten gaan schieten.

Verder is er nog het praktische aspect van deze tip. Veel van jullie gasten zullen waarschijnlijk met de auto komen. Mochten jullie met je gasten willen toosten, of onder het genot van een (alcoholisch) drankje de taart aan willen snijden, dan is het wel zo prettig als ze niet direct daarna in de auto moeten stappen om door te rijden naar de volgende locatie.

Kortom: mochten jullie op jullie bruiloft niet bezig willen zijn met tijdsdruk, mensen afkappen tijdens speeches en zelf haastig door je emoties heen sjezen…. Kies dan voor de rust van 1 locatie (of vooruit, toch echt zo min mogelijk verschillende locaties).

#4 Bachelor’s night met je beste vrienden

Dit is onze favoriete gezelligheids tip! Nodig de avond vóór jullie bruiloft je beste vrienden uit voor een echte bachelor’s night! Afgelopen jaar mochten we de bruiloft in Haarlem van Mark en Marleen fotograferen. De avond voor hun bruiloft hadden ze met hun beste vrienden afgesproken voor een bbq en drankjes in de hot-tub. Toen we de volgende ochtend binnen kwamen om te starten met de fotografie voor die dag, was de sfeer al waanzinnig ontspannen. Iedereen had het naar zijn/haar zin en er werd al uitgebreid nagepraat over de legendarische avond die vooraf was gegaan aan de bruiloft.

Hoe plan ik mijn bruiloft

Zelf hadden we de unieke mogelijkheid om de avond voor onze bruiloft onze vrienden uit te nodigen voor een ‘slaapfeestje’ op de trouwlocatie. Bij aankomst dronken we wat biertjes in de zon, gingen we uit eten en speelden een hilarisch potjes hints. Zo hadden we een echte pyama party vóór onze trouwdag. Er is geen betere start van jullie bruiloft dan het gevoel van een ontspannen vakantiedag met je allerbeste vrienden als basis voor je bruiloft. En, bonus: er is geen tijd om jezelf zenuwachtig te maken of te piekeren over kleinigheidjes. Maak lol met je vrienden en geniet volop van de gezonde spanning die jullie (en jullie vrienden) voelen voor de dag die morgen dan echt gaat gebeuren!

#5 Doe de dingen omdat je die je zelf wilt doen, niet omdat andere mensen vinden dat het moet

Let’s be honest, er bestaan nogal wat ongeschreven (en geschreven) “regels” als het aankomt op trouwen en bruiloften. Traditiegetrouw vertellen (overgroot)oma’s en mama’s maar al te graag over hun bruiloft en wat je allemaal wel en niet moet doen. En, hoewel dit allemaal voortkomt uit liefde (ze gunnen jullie natuurlijk de mooiste dag van jullie leven), kunnen al deze (on)gevraagde adviezen best wel eens verwarrend zijn. Moet ik nu echt heel de dag met een jarretel om mijn bovenbeen lopen (dat zit toch niet lekker onder mijn strakke jurk)? En moet ik, als bruidegom, per se een boeket regelen?

Als jullie je momenteel ook dit soort dingen afvragen, dan willen wij jullie je het volgende op het hart drukken: maak keuzes die bij jullie passen! Doe geen dingen op je trouwdag niet omdat het ‘moet’, maar omdat het bij jullie past. Hoe veel mensen er ook op je in praten dat het zo “hoort”.

Hoe plan ik mijn bruiloft

Op onze bruiloft hebben we bijvoorbeeld gekozen om geen trouwtaart te nemen. Wij houden zelf niet zo van taart en konden ook geen goed moment vinden in onze planning om er een gaaf taart-aansnijdt moment in te passen. Van iedereen die we hierover spraken achteraf heeft niemand het gemist! We hebben besloten om geen taart te nemen en dit budget te besteden aan een extra goede fotograaf en kwaliteitsfoto’s.

#6 Geniet van alles, maar dan ook echt ALLES

Onze bruiloft was een fantastische dag en we hebben er enorm van genoten. Maar, eigenlijk begon alles al een jaar ervoor, bij de aller eerste voorbereidingen. We begonnen zojuist al met te zeggen dat er nu jullie gaan trouwen een hele leuke tijd gaat aanbreken. En dat is ook echt zo! Samen fantaseren over jullie bruiloft, of met jullie vrienden/vriendinnen overleggen over alle mogelijkheden voor jullie dag is echt heel erg leuk. Zo ontstaan de gaafste ideeën en wordt jullie dag uiteindelijk nog persoonlijker.

Hoe plan ik mijn bruiloft

Wij hebben bijvoorbeeld onze trouwringen laten maken bij EdNobel in Spijkenisse. We konden eerst uitzoeken welk type ring het beste bij ons paste en hierna hebben we onze trouwring zelf kunnen ontwerpen. We mochten zelfs in het atelier meekijken hoe onze ringen, voor onze eigen ogen, werden gemaakt. Dit vond was een fantastisch moment om samen te beleven! Hierdoor kregen we alleen nog maar meer zin in onze trouwdag.

Ook kan je een bezoek aan jullie leveranciers combineren met uit eten gaan bijvoorbeeld. Maak er een dagje van, een uitje! Misschien zit jullie leverancier wel op een plaats in Nederland die jullie nog niet zo goed kennen. Zo kunnen jullie herinneringen maken om alle voorbereidingen heen, wat weer zorgt voor nog leukere verhalen achteraf

#7 Zoek een fotograaf met een stijl die bij jullie bruiloft past

De belangrijkste herinneringen tip. Bij onze bruiloft draaide het er vooral om dat we ongestoord konden genieten van onze dag, zonder in de gaten te hebben dat er steeds foto’s gemaakt werden. We wilden spontane foto’s van onszelf, en minimaal net zo belangrijk, ook van alle belangrijke gasten op onze bruiloft. In overdreven poseren voor de camera hadden we absoluut geen zin. Voor onze bruiloft kozen we daarom voor het team van The Wedding Story. Van onze gasten kregen veel positieve feedback over de fotografen. Niemand had in de gaten dat de fotografen aanwezig waren op onze dag, en toch hebben ze foto’s van alle mooie momenten van onze bruiloft gemaakt. Nieuwsgierig naar het resultaat?

Hoe plan ik mijn bruiloft

Bekijk de mogelijkheden voor jullie bruiloft